storytelling
Geef een reactie

Praten is werken!

Ben van de ene in de andere afspraak gerold… Heb niets gedaan vandaag, alleen maar praten… Dat is het gevoel dat veel mensen bekruipt na een dag werken. Praten wordt nogal eens gezien als een bijzaak, een noodzakelijk kwaad of zelfs als een ‘work preventing activity’. En dat is opmerkelijk want praten is werken! Echter als je het praten of vertellen effectiever doet, word je mogelijk productiever in het motiveren van medewerkers en collega’s, het implementeren van veranderingen of het effectueren van nieuwe werkwijzen of cultuurveranderingen.

Een reden te meer om storytelling, als instrument, eens nader onder de loep te nemen. Storytelling is fundamenteel voor de menselijke zoektocht naar betekenis. Als het goed is voorbereid, worden luisteraars betrokken bij het verhaal en voelen zij mee met wat de karakters uit het verhaal voelen.

Organisatieverhalen worden gebruikt voor diverse doeleinden, bijvoorbeeld om medewerkers te motiveren of kennis te delen. De vorm van het verhaal is afhankelijk van het doel dat wordt nagestreefd. Verhalen kunnen ook gebruikt worden als katalysator voor actie, om het beleid tot leven te brengen en als startpunt dienen om bepaalde zaken bespreekbaar te maken. Het kan een bestemming verwoorden en een routebeschrijving om de gewenste bestemming te bereiken. Waarden kunnen worden overgedragen zodat samenwerking wordt bevorderd. Het imago, het gezicht, dat een organisatie wil uitstralen naar de klant, kan ermee worden benadrukt.

Storytelling kan ook door individuele leiders worden ingezet om vertrouwen op te bouwen door bijvoorbeeld de luisteraars deelgenoot te maken van een levens-veranderende ervaring. Werkelijk doorleefd natuurlijk, waaruit kracht en kwetsbaarheid blijkt. Ook kan het worden gebruikt om te communiceren wie je bent zodat de toehoorders je begrijpen, weten waar je vandaan komt en met je kunnen sympathiseren.

Om een verhaal tot zijn recht te laten komen, moet duidelijk zijn waarvoor het wordt ingezet, wat je wilt bereiken, welke wijze van communiceren bij jou past en waarbij je je comfortabel voelt. Bovendien zijn er een aantal praktische zaken die erg voor de hand liggen maar desalniettemin noemenswaardig zijn: Voor wie is het onderwerp belangrijk? Hoe breng je het de organisatie in? Wie moet worden betrokken? En hoeveel tijd is er beschikbaar?

Kortom, van belang is dat je aansluit bij je eigen stijl. Dat je verhaal de waarheid is zoals jij die ziet, zodat je dat ook uitstraalt. Dat je in je  voorbereiding een werkvorm vindt welke balanceert tussen structuur en spontaniteit. En, misschien wel het belangrijkste, dat je contact maakt met je publiek. Dan wordt jouw waarheid meer dan jouw waarheid en ben je bezig met het creëren en verbeelden van een gedeelde werkelijkheid.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s